Noce Waniliowych Myszy to cykl kabaretowo-teatralnych spektakli w reżyserii Any Nowickiej, które przyciągają do Teatru Barakah tłumy publiczności spragnionej satyry na dobrym poziomie. W dziewiątym odcinku cyklu, którego premiera odbyła się 9 października, podobnie jak w poprzednich spektaklach zgrabnie ale dobitnie przedstawione zostały bieżące wydarzenia ze świata aktualnej politycznej elity, a aktorzy kolejny raz na wysokim poziomie zadrwili z … poziomu krajowej polityki, z narodowych przywar oraz z niedoskonałości systemu władzy. Niebanalny tytuł cyklu zaczerpnięty został z jednego z wierszy znanego pisarza Charlesa Bukowskiego.

„Tęcza Śmierci” stanowi kompilację szpiegowskiej farsy i political fiction, która w zupełnie niezawoalowany sposób parodiuje rodzime media i prezentowany przez nie przekaz, wykorzystując tytuły i bohaterów znanych każdemu z nas  – od Stawki większej niż życie, poprzez programy Tomasza Lisa czy Kuby Wojewódzkiego, po Gwiezdne wojny. Bohaterowie dziewiątego odcinka Nocy waniliowych Myszy mają za zadanie wydrzeć polskie media z rąk wrogiego Imperium oraz uchronić rodaków przed masową katastrofą.

Na podstawie scenariusza znanej z poprzednich odcinków cyklu trójki autorów: Dawida Barańskiego, Amadou Guindo i Grzegorza Like, Ana Nowicka wyreżyserowała spektakl naładowany megawatami satyrycznej energii. Polskie polityczne piekiełko tworzy korowód barwnych postaci stanowiących parodię znanych polityków i dziennikarzy. Mocną stroną spektaklu są pomysły inscenizacyjne oraz dowcipne, trafiające w samo sedno dialogi. Harmonijnie w akcję przedstawienia wpisuje się muzyka skomponowana przez Renatę Przemyk, grana na żywo przez zespół młodych instrumentalistów. Aktorzy występujący w Tęczy śmierci z wielkim entuzjazmem i niezaprzeczalnymi umiejętnościami dramatyczno-wokalnymi kreują swoje role, a każdy z nich z przymrużeniem oka i sporą dozą autoironii wciela się w swoją postać. Sporym atutem jest współpraca zespołowa – aktorzy grają jako team, co czyni spektakl spójnym; po prostu dobrze się go ogląda, choć niektóre fragmenty wydają się przydługie.

Tęcza śmierci to udane przedsięwzięcie realizacyjne, a także niebanalna próba ukazania tego, co w polskiej polityce piszczy w sposób dowcipny, ironiczny, ale na wysokim poziomie i z klasą. Po raz dziewiąty sprawdziła się satyryczno-kabaretowa konwencja cyklu, a o sukcesie wydarzenia świadczyła z pewnością hiper-frekwencja na sali oraz kuluarowe pochwały i gratulacje, które twórcy i wykonawcy odbierali długo po tym, jak ucichła już owacja na widowni.

Polecamy groźnie brzmiącą Tęczę śmierci oraz Teatr Barakah!


Autorzy: Dawid Barański, Amadou Guindo, Grzegorz Like
Reżyseria: Ana Nowicka
Muzyka: Renata Przemyk
Scenografia i kostiumy: Monika Kufel
Choreografia: Katarzyna Pawłowska
Aranżacje muzyczne: Bartosz Buława
Multimedia: Popesz Lange
Obsada: Lidia Bogaczówna, Aleksandra Konior, Monika Kufel, Ana Nowicka, Krzysztof Bochenek, Bartosz Buława, Rafał Jędrzejczyk, Bartłomiej Kwiatkowski, Sebastian Oberc, Marcel Wiercichowski

ZOSTAW ODPOWIEDŹ