Na przełomie 2020 i 2021 Teatr Groteska przygotował wiele atrakcji, zarówno dla młodszych, jak i dla starszych widzów. Aby o nich Państwu opowiedzieć, spotkałam się z Dyrektorem Teatru Groteska, Adolfem Weltschkiem oraz scenografką Małgorzatą Zwolińską – spiritus movens wszystkich tych przedsięwzięć.

Anna Graniczewska: Postanowiliście nie tracić czasu i aktywnie zakończyć stary rok, a także z pełnią energii wejść w nowy. Tuż przed świętami, 23 grudnia, w ramach Sceny Mistrzów, odbył się wspaniały koncert zatytułowany „Świąteczna Pocztówka” który stał się nie tylko niezwykłą okazją, by poczuć magię Świąt, ale przede wszystkim podziękowaniem dla personelu medycznego za ogrom pracy włożonej w walce z pandemią. Realizacja projektu była możliwa dzięki mecenatowi Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego, a na scenie Groteski wystąpili znani i lubiani krakowscy artyści –  Renata Przemyk, Marek Piekarczyk, Łukasz Rybarski, Andrzej Sikorowski, Jacek Wójcicki oraz Tadeusz Apryjas i Jacek Borowiecki. Do „Świątecznej Pocztówki” dołączyli przedstawiciele krakowskiego środowiska medycznego na czele z dr Andrzejem Kosiniakiem-Kamyszem, dr Jerzym Friedigerem oraz dyr. Marcinem Jędrychowskim…

Małgorzata Zwolińska: Słysząc fake newsy o rzekomych statystach leżących w szpitalach, dosłownie włos nam się zjeżył na głowie! Covid panoszy się coraz szerzej, choroba dotyka bliskie nam osoby. Nie można obojętnie obserwować tego, co się dzieje, siedząc spokojnie w domu. Postanowiliśmy zadziałać! Nasze działanie skupiło się przede wszystkim na wyrażeniu przeogromnej wdzięczności lekarzom niosącym pomoc w czasie trwającej pandemii. Pragnęliśmy także uzmysłowić wszystkim, jak ważne jest okazywanie pomocy tym, których bezpośrednio i pośrednio dotknął covid oraz zaapelować do wszystkich o rozsądek. Pomysł na „Świąteczną Pocztówkę” zaczerpnęliśmy z piosenki pod tytułem „ Gdzie jest miłość” autorstwa zaprzyjaźnionego z Groteską artysty, Marka Piekarczyka.

Anna Graniczewska: Praca nad nagraniem przebiegała chyba nieco inaczej niż zwykle?

Małgorzata Zwolińska: Możliwość spotkania się na próbach i na samym nagraniu uświadomiła nam wszystkim, jak bardzo się nawzajem potrzebujemy i jak bardzo się stęskniliśmy za wspólną pracą. To było niezwykłe i magiczne doświadczenie w tym pandemicznym czasie. Widać było, że wszyscy odżyli!

Anna Graniczewska: Tego bliskiego, bezpośredniego kontaktu chyba brakuje nam wszystkim!

Adolf Weltschek: To z resztą widać nie tylko po artystach, którzy wzięli udział w nagraniu, ale także po zespole naszego teatru. Mówiąc krótko, covid działa nie tylko na tych, których zainfekował, ale zbiera żniwo w wymiarze emocjonalno-psychicznym.

Anna Graniczewska: Oprócz koncertu, Teatr Groteska realizuje ciekawy cykl pod tytułem …

Małgorzata Zwolińska: Teatr Nieznany!

Adolf Weltschek: Teatr Nieznany to projekt, który ma przybliżyć widowni funkcjonowanie teatru za kulisami. Ale nie chodzi tylko o aktorów, z którymi publiczność ma okazję spotykać się podczas przedstawień. Postanowiliśmy przedstawić Państwu nasz zespół poza – aktorski, bez którego spektakle nie mogłyby się odbyć! Osoby, bez których istnienie teatru w ogóle nie byłoby możliwe,  a z obecności których oraz roli, jaka odgrywają, nie zawsze zdajemy sobie sprawę przychodząc do teatru.

Małgorzata Zwolińska: Ten cykl stanowi zresztą rozszerzenie naszego innego cyklu, jakim jest Kod Mistrzów, bo z całą szczerością uważamy, że zarówno aktorzy, reżyserzy, choreografowie, scenografowie oraz zespoły techniczne to osoby, które są mistrzami swoich profesji i bez nich, bez ich profesjonalizmu i charyzmy, funkcjonowanie teatru nie byłoby możliwe. Ten projekt został wymyślony już w czerwcu bieżącego roku jako uzupełnienie obchodów jubileuszu 75-lecia istnienia Teatru Groteska. Ponieważ z uwagi na pandemię nie mogliśmy spotkać się bezpośrednio z naszymi widzami, dlatego doszliśmy do wniosku, że takie wirtualne spotkania z osobami tworzącymi zespół naszego teatru będą świetnym elementem wpisującym się w nasz jubileuszowy sezon. Rozmowy z naszymi kolegami wielokrotnie nas zaskoczyły, skłoniły do refleksji…

Adolf Weltschek: Na przykład jeden z naszych portierów, pan Tomek Pilarz, w sposób absolutnie ujmujący, wręcz poetycki, podsumował to, co teraz ma miejsce w instytucjach kultury – „w czasie pandemii w teatrze słychać ciszę…”. Nic dodać, nic ująć. Więc możemy obiecać Państwu wiele ciekawych i zaskakujących wypowiedzi w tym cyklu. Planujemy wyemitować około jedenastu odcinków, by na ten kończący się już rok jubileuszowy pokazać naszej publiczności, jak wspaniałym zespołem może pochwalić się Teatr Groteska.

Małgorzata Zwolińska: W ramach jubileuszowych działań kończymy rozpoczętą jeszcze w lutym pracę nad płytą zatytułowaną „75 wierszy na 75-lecie”. To nasz duży projekt – wiersze dla dzieci (niekoniecznie te najbardziej znane) z okresu od końca XIX wieku, poprzez międzywojnie aż po współczesność czytają najwybitniejsi aktorzy polskiego teatru.

Adolf Weltschek: W tych wierszach zawartych jest dużo cennych mądrości, o których zapominamy na co dzień, bądź których coraz mniej w świadomości zbiorowej. Mamy więc nadzieję, że nazwiska znakomitych aktorów sprawią, że rodzice będą chętnie sięgać po nasze płyty i podsuwać je swoim pociechom.

Małgorzata Zwolińska: Dodam, że będą one dystrybuowane nieodpłatnie, bo wszyscy traktowaliśmy tę pracę na zasadzie pro publico bono. Naszym celem jest popularyzowanie czytelnictwa i zachęcanie do częstego sięgania po poezję. Będzie można także uzyskać dostęp do wierszy pobierając link z naszej strony internetowej.

Adolf Weltschek: Kolejną naszą około-świąteczną realizacją jest „Opowieść Wigilijna” prezentowana jako słuchowisko w mediach społecznościowych w reżyserii Włodzimierza Jasińskiego, z udziałem aktorów naszego teatru. To klasyka literatury okresu świątecznego, która jest pewnego rodzaju antidotum na naszą nieobecność na scenie.

Małgorzata Zwolińska: Do tego mamy jeszcze projekt „Groteska#wdrodze” czyli spektakle w pełnej scenografii, z kostiumami i rekwizytami w wersji wyjazdowej dla przedszkoli i szkół, w czasie, kiedy było to jeszcze możliwe (ale już w pandemicznym czasie). Niestety ten projekt jest obecnie zawieszony z uwagi na lock down.

Anna Graniczewska: Jakie są plany Teatru Groteska na rozpoczęty właśnie rok, który – miejmy nadzieję – okaże się bardziej łaskawy dla kultury od tego, który się właśnie skończył.

Adolf Weltschek: Na maj 2021 planujemy premierę „Kapelusza za sto tysięcy” Adama Bahdaja. To pozycja, która wpadła nam w ręce dość niespodziewanie. Zastanawiając się nad repertuarem na kolejny rok, przypomnieliśmy sobie o książce, która jest familijnym kryminałem, w dodatku doskonale napisanym, dowcipnym, intrygującym, przypominającym klimaty kryminałów Joanny Chmielewskiej, czy nawet Kabaret Starszych Panów. Tak więc Małgorzata Zwolińska przygotuje adaptację, która sprawi, że z tej powieści powstanie muzyczna komedia kryminalna. Uniwersalna. Dla młodszych i dla starszych. Już się cieszymy nad rozpoczęciem pracy nad tym projektem. Liczymy na to, że uda nam się także zrealizować dwudziestą Paradę Smoków, która w kończącym się roku niestety nie doszła do skutku. Paradą tą zamknęlibyśmy nieco przedłużony jubileusz 75-lecia naszego teatru.

Anna Graniczewska: Ofensywny plan zważywszy na czas, w którym przyszło nam obecnie funkcjonować!

Adolf Weltschek: Jesteśmy w pełnej gotowości, aby teatr zaczął nareszcie żyć pełnią życia, na najwyższych obrotach!

Anna Graniczewska: Czego z serca życzę i Wam, i wszystkim widzom! Wszystkiego dobrego!