Groteska to teatr z tradycjami. Choć kojarzony jest często ze spektaklami dla młodej publiczności, dyrektor tej sceny, Adolf Weltschek przykłada wielką wagę do repertuaru Sceny dla Dorosłych. Niedawny ogromny sukces organizowanego przez Groteskę Festiwalu Formy Materia Prima zachęcił mnie do wybrania się na kolejny spektakl.

Kandyd czyli Optymizm.

Kandyd czyli Optymizm to oświeceniowa satyryczna powiastka filozoficzna uznawana za największe dzieło Voltaire’a i jedno z najważniejszych dzieł literatury francuskiej. Tytułowy bohater, Kandyd, wychowuje się w cieplarnianych warunkach na zamku w Westfalii, gdzie jego mistrz, Pangloss, karmi go filozofią optymizmu. W wyniku nieszczęśliwej miłości traci jednak swoje beztroskie, szczęśliwe życie i jest zmuszony opuścić dom. Tuła się po kontynentach, przemierza różne kraje, gdzie przeżywa najrozmaitsze przygody, które podważają całą jego wiedzę o dobru świata nabytą w młodości. W Kandydzie poruszonych zostaje wiele problemów, między innymi kwestia wszechobecnego zła.

Kandyd czyli Optymizm w Teatrze Groteska

Osią krakowskiego przedstawienia wyreżyserowanego przez Pawła Aignera jest podróż tytułowego bohatera, w czasie której nieświadomy panującego na świecie zła i wszelkich jego odmian Kandyd odkrywa, jak różna może być ludzka natura; poznaje też normy społeczne, obyczaje, moralność i systemy rządzące władzą. Wątek miłosny (spotkania i rozstania z ukochaną Kunegundą) dopełnia przygody  Kandyda.

Spektakl nawiązuje do tradycji ulicznego, jarmarcznego teatru. Scenografia jest znikoma, w zasadzie żadna – jedyny jej element to zwyczajny z pozoru stół. Nie wydaje się być jednak konieczna, wręcz przeciwnie. Przedstawienie zagrane jest tak sugestywnie, że publiczność nie potrzebuje dodatkowych bodźców wizualnych. Bardzo dobrze dobrane są kostiumy, ciekawa jest choreografia. Akcja rozgrywa się nie tylko w obrębie sceny, ale także na widowni. Aktorzy w subtelny sposób, z precyzją każdego ruchu i gestu, tworzą niezwykły klimat opowieści, która pomimo upływu czasu nie traci na aktualności, a dzięki zabawnym żartom słownym i sytuacyjnemu esprit jest ciekawa i atrakcyjna w odbiorze. Smaku i uroku dodają piosenki przy akompaniamencie (na żywo) muzycznego trio, do których teksty napisał Maciej Wojtyszko.

Spektakl ogląda się dobrze, a upływ czasu jest praktycznie nieodczuwalny – dwie godziny mijają błyskawicznie. Przedstawienie jest zabawne, pełne parodii i satyry, pikantnych scen, żartów i dowcipów. Zastrzeżenia moje budzi zbyt duża ilość powtórzeń serii „z pieprzykiem” – nadużywanie języka erotyki przestaje bawić, raczej irytuje. Dobry gust to niestety cecha, której najwyraźniej brakuje reżyserowi, Pawłowi Aignerowi. Gdyby nie znakomita gra aktorska, spektakl otarłby się o miałką farsę, podobnie jak się to stało przy okazji niedawnej premiery w Operze Krakowskiej – z klasycznej operetki, jaką jest uwielbiana przez publiczność Hrabina Marica I.Kalmana, Aigner zrobił kabaretową farsę, a artystów opery, nawet tych z aktorskim warsztatem, utopił w nadmiarze nie zawsze trafionych gagów.

Rekomendacja

Z pewnością Kandyd należy do bardzo mocnych pozycji w repertuarze Teatru Groteska, a forma jego przekazu trafia zarówno do młodszej, jak i starszej części publiczności. Wielkie brawa należą się przede wszystkim prezentującemu bardzo wysoki poziom profesjonalizmu zespołowi aktorskiemu oraz panom Krzysztofowi Orzechowskiemu i Maciejowi Wojtyszce za świetną adaptację utworu. Trafione pomysły inscenizacyjne Pawła Aignera i świetne piosenki skomponowane przez Mistrza Jerzego Derfla, do których teksty napisał Maciej Wojtyszko składają się na spektakl, który koniecznie trzeba zobaczyć. Gwarancji dobrego odbioru udziela Państwu wortal nascenie.info rekomendując go jako jedną z pozycji wartych obejrzenia na teatralnej mapie Krakowa.


 

Tłumaczenie: Tadeusz Boy-Żeleński
Adaptacja: Krzysztof Orzechowski, Maciej Wojtyszko
Reżyseria: Paweł Aigner
Scenografia: Małgorzata Zwolińska
Teksty piosenek: Maciej Wojtyszko
Piosenki: Jerzy Derfel
Opracowanie muzyczne : Roman Opuszyński
Konsultacja wokalna: Cezary Szyfman
Obsada:
Kandyd – Andrzej Kopczyk
Kunegunda – Olga Przeklasa
Starucha – Małgorzata Hachlowska
Filozof Panglos – Krzysztof Prystupa
Filozof Marcin – Franciszek Muła
Brat Kunegundy – Lech Walicki
Król Eldorado – Marek Karpowicz
Kakambo – Rafał Szumski
Pakita – Monika Filipowicz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ