Czy komedia dell’arte w dobie popularności teatru postmodernistycznego ma szansę na sukces? Czy w XXI wieku szesnastowieczna, ludowa, włoska komedia wywodząca się z tradycji antycznego mimu, rzymskiej pantomimy i błazeńskich popisów średniowiecznych histrionów może bawić i cieszyć? Otóż jak najbardziej! Oczywiście pod warunkiem, że wpisuje się w klimat współczesności i do niej nawiązuje.

fot. Ilja Van de Pavert

Wykreowanie z sukcesem magicznego komediowego świata dell’arte w dzisiejszej specyficznej rzeczywistości wymagało niewątpliwie odwagi, konsekwencji, ciężkiej pracy i … miłości do tego nieco odstawionego już do lamusa gatunku. Udało się jednak tego dokonać! Powstała pod egidą Studia Dono założonego przez Agnieszkę Cianciarę – Fröhlich i Jonathana Fröhlich’a Trupa Komedianty, spektaklem Oberża pod złamanym groszem udowodniła, że przedstawienie stworzone według tradycyjnych reguł komedii dell’arte może zainteresować, ba! zachwycić współczesną publiczność. Maski, piękne kostiumy, charakterystyczne układy, precyzja i umiejętności aktorów urzekają. Dużym atutem spektaklu są werbalne i pozawerbalne nawiązania do teraźniejszości, które niejednokrotnie mają mocniejszy przekaz niż realistyczne czy postmodernistyczne przedstawienia.

fot. Ilja Van de Pavert

Miłość wbrew woli rodziców to temat stary jak świat. Aby go opowiedzieć, czwórka występujących w spektaklu aktorów posługuje się tradycyjnymi środkami komedii dell’arte. Przez scenę przewija się więc charakterystyczny dla tego gatunku korowód postaci: starzec Pantalone, doktor nauk wszelakich, czyli Dottore, Signora – doświadczona zdobywczyni mężów, romantyczni, marzący o miłości absolutnej kochankowie i poczciwi, choć nie grzeszący inteligencją służący. Aktorzy wspaniale radzą sobie z przechodzeniem z jednej postaci w drugą, a co za tym idzie z szybkimi przebiórkami. Są charakterystyczni i zwinni, umiejętnie wplatają elementy taneczne i niby przypadkowe wpadki i upadki w akcję.

fot. Ilja Van de Pavert

Przedstawienie wyreżyserowane jest precyzyjnie, z wielką dbałością o zachowanie reguł gatunku i o wszelkie detale. Aktorsko spektakl wykonany jest na wysokim poziomie i z wielką klasą. Co więcej, artyści umiejętnie i szczerze bawią się tekstem i gatunkiem, dzięki czemu z przyjemnością ogląda się ich działania.

fot. Ilja Van de Pavert

Teatr Praska 52 to miejsce, które warto brać pod uwagę planując kulturalno-teatralne wyjście. Choć zainaugurował swoją działalność w 2014 roku, jest instytucją z tradycjami, która obchodzi w tym roku swoje 79. urodziny! To także obecnie siedziba Krajowej Sceny dell’Arte. Po prostu – idźcie i bawcie się dobrze!


W spektaklu Oberża pod złamanym groszem występują:
Agnieszka Cianciara- Fröhlich, Jonathan Fröhlich, Katarzyna Gazdowicz, Łukasz Łęcki

Scenografia: Danuta Skołucka
Kostiumy : Ludwika Gorgoń
Muzyka: T. Albinoni, P. Lewicki
Premiera odbyła się 25 lutego 2017.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ