fot. Teatralny Hyde Park

W niedzielny wieczór 15 stycznia odbył się w Krakowie, przy ul. Kanoniczej 1 niezwykły Kongres. W Teatrze Zależnym tłumnie zebrana publiczność z zaciekawieniem i podziwem obserwowała spektakl Teatru Proscenium, który na podstawie opowiadania Stanisława Lema niezwykle ciekawie i fantazyjnie opracowała i wyreżyserowała Ziuta Zającówna.

fot.Teatralny Hyde Park,Barbara Guzik
fot.Teatralny Hyde Park,Barbara Guzik

Akcja rozpoczyna się we foyer, do którego z jednej strony wkraczają wybitni naukowcy i dziennikarz relacjonujący wydarzenia na żywo, z drugiej zaś manifestanci. Powodem zamieszania jest Światowy Kongres Futurologiczny, który ma być poświęcony problemowi przeludnienia na świecie. Jednym z autorytetów biorących udział w imprezie jest Tichy, nie posiadający wprawdzie tytułów naukowych, ale jako światowej sławy podróżnik jest ważnym gościem kongresu. Jak skończy się przygoda, której początek stanowią zamieszki, wybuchy oraz .. psycho-chemiczna interwencja? Tego dowiedzą się Państwo po wzięciu udziału w Kongresie, czyli złożeniu wizyty w Teatrze Zależnym.

fot. Teatralny Hyde Park
fot. Teatralny Hyde Park

Warstwa fabularna spektaklu jest bardzo ciekawie przedstawiona, dzięki czemu akcja toczy się szybko, a kolejne sceny zmieniają się jak w kalejdoskopie. Pod symboliką naukowej fantastyki, w tekście przemyconych jest  wiele przemyśleń dotyczących świata i jego przyszłości. Leitmotivem, na który reżyserka kładzie szczególny nacisk jest informacja, w której zawiera się kilka ważnych elementów, takich jak wiedza, świadomość i prawda. Czym są? Do czego tak naprawdę służą? Gdzie przebiega granica pomiędzy światem realnym, a jego percepcją, skoro poprzez wprowadzanie do atmosfery chemicznych substancji, można przejąć kontrolę nad układem nerwowym człowieka, można pokierować całą ludzkością sprawiając, że widzi tylko to, na co zostaje „zaprogramowana”.

fot. Teatralny Hyde Park
fot. Teatralny Hyde Park

Spektakl, który zrealizowała Ziuta Zającówna jest szalenie dynamiczny. Reżyserka kolejny raz udowodniła, że nie straszny jej  asceniczny na pozór tekst wyjściowy. Dzięki odpowiedniemu doborowi fragmentów prozy Lema i znakomitej jej adaptacji, powstał ciekawy, intrygujący scenariusz posiadający wszystkie elementy konieczne do stworzenia sztuki z najwyższej teatralnej półki. Wykonanie Kongresu Futurologicznego przez aktorów Teatru Proscenium to po prostu perfekcyjnie zagrany spektakl. Nie ma ani chwili, w której widz mógłby poczuć się znużony czy nie zainteresowany tym, co dzieje się na scenie. A dzieje się bardzo dużo, bo poza świetną grą aktorską pomysłowa jest choreografia, kostiumy są nieszablonowe, a także niebanalna choć nieco ascetyczna jest scenografia. Efektowna jest warstwa muzyczna spektaklu – przygotowana i wykonywana na żywo przez Monikę Bylicę. Piosenki znakomicie ilustrują akcję, łatwo wpadają w ucho, przyjemnie brzmią, są dowcipnie pomyślane.

fot. Teatralny Hyde Park
fot. Teatralny Hyde Park

Zespół aktorski w składzie: Paulina Dziuba, Sara Gawlik, Ziuta Zającówna, Bolek Brzozowski, Mateusz Dewera, Piotr Majewski, Jacek Milczanowski, Norbert Stałęga, Karol Zapała w pełni zaprezentował bogate możliwości interpretacyjne, a każdy z aktorów stworzył charakterystyczną, solidnie i ciekawie przygotowaną kreację. Spektakl zapewnia komfortowy odbiór gwarantowany poziomem wykonawczym i realizacyjnym z najwyższej półki. A to jest chyba najlepsza jego rekomendacja.

fot. redakcja nascenie.info
fot. redakcja nascenie.info

 

________________________________________________________________________

KONGRES FUTUROLOGICZNY

Scenariusz i reżyseria: Ziuta Zającówna

Scenografia: Barbara Guzik
Muzyka: Monika Bylica, Marek Rajss
Obsada: Paulina Dziuba, Sara Gawlik, Ziuta Zającówna, Bolek Brzozowski, Mateusz Dewera, Piotr Majewski, Jacek Milczanowski, Norbert Stałęga, Karol Zapała.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ