Spektakl muzyczny na podstawie powieści E.T.A.Hoffmanna Dziadek do Orzechów i Król Myszy w wykonaniu Krakowskiej Opery Kameralnej to kolejna perełka w repertuarze sceny przy ul. Miodowej. Przedstawienie przenosi widzów – niezależnie od ich wieku – w świat dziecięcych marzeń i fantazji, urzeka feerią barw, piękną muzyką wykonywaną na żywo oraz wspaniałymi kreacjami aktorskimi i baletowymi.

Opowieść.

Akcja baśni rozgrywa się w Wigilię Bożego Narodzenia. Maria, dziewczynka o wielkim sercu, obdarzona niezwykłą wrażliwością, mądra i zawsze chętna do pomocy, otrzymuje w prezencie gwiazdkowym drewnianą laleczkę  – dziadka do orzechów. Po licznych perypetiach, walce dobra ze złem i wielu przygodach lalka przeistacza się w pięknego księcia z krainy baśni i słodyczy, który zabiera Marię w podróż do swego królestwa.

Spektakl.

Jadwiga Leśniak-Jankowska, autorka scenariusza, ruchu scenicznego, choreografii i reżyser widowiska wyczarowała baśniowe piękno dla publiczności w każdym wieku, począwszy od zgrabnie opowiedzianej baśni Hoffmanna, poprzez świetne zagospodarowanie niełatwej przestrzeni, po wykorzystanie wielu środków inscenizacyjnych. Spektakl jest barwny, dynamiczny, tryska energią i humorem. Znakomitym pomysłem było połączenie teatru dramatycznego z baletem klasycznym oraz tańcem nowoczesnym, muzyki klasycznej z rapem, śpiewu solowego z chóralnym. Muzycy pod batutą Waldemara Gronia pięknie ilustrują akcję sceniczną. Niemałą rolę w tworzeniu tej pięknej baśniowej krainy odegrała autorka imponujących, dopracowanych do najmniejszego detalu kostiumów, Grażyna Żubrowska oraz odpowiedzialna za choreografię Marta Mirocka. Wielkie brawa należą się artystom, którzy stworzyli wspaniałe kreacje. Każdy sprawdził się stuprocentowo w swojej roli, a dzięki subtelności i lekkości, z jakimi wykonywali zadania aktorskie, wokalne czy taneczne spektakl trzymał odpowiednie tempo, tryskał dobrą energią i wywoływał uśmiech na twarzach małych i dużych widzów. Niewątpliwie najmocniejsze wrażenie wywarł Antoni Sałaj w roli Dziadka do Orzechów oraz Księcia. Niezwykle sprawny zarówno tanecznie, jak i aktorsko podbił publiczność wdziękiem i profesjonalizmem.

Rekomendacja.

Tą muzyczno-baletową opowieść polecam wszystkim. Młodszej widowni spodobają się z pewnością kolorowe, bajecznie piękne kostiumy i subtelnie wykonane układy taneczne. Starsi widzowie docenią wplecione w fabułę elementy ironii i satyry, jak na przykład opowieść o Orzechu Krakatuka, czy wokalno-aktorskie umiejętności wykonawców. Całość jest po prostu zgrabnie zrealizowaną baśnią, która zabiera publiczność w podróż do krainy dziecięcej wyobraźni.
———–

 

Scenariusz, reżyseria, ruch sceniczny, choreografia– Jadwiga Leśniak-Jankowska
Muzyka – Piotr Czajkowski, Robert Schumann, Franz Schubert, Benjamin Godard, Stanisław Moniuszko, Tadeusz Joteyko, Georg Friedrich Händel
Opracowanie i kierownictwo muzyczne – Waldemar Groń
Scenografia, kostiumy – Grażyna Żubrowska
Choreografia– Marta Mirocka

Aktorzy:

Matka Chrzestna, Królowa Mysibaba – Jadwiga Leśniak–Jankowska
Radczyni, Królowa, Chór – Anna Warchał
Radca medyczny, Król, Chór – Maciej Rutkowski
Pani Kanclerz, Gość, Chór – Anna Bugajska
Ochmistrzyni, Anioł, Gość, Chór – Katarzyna Osipuk / Izabela Kubrak

Balet:
Maria, Wróżka Cukrowa – Weronika Bartold / Dominika Malaga
Dziadek do orzechów, Książe – Stanisław Iwanicki / Antoni Sałaj
Mysi Król, Fryderyk – Tomasz Gandzel
Pokojówka, Kolombina, Śnieżynka, Hiszpanka, Kwiat, Gość – Ewelina Bochenek / Agnieszka Reiser
Pokojówka, Kolombina, Śnieżynka, Księżniczka Szeherezada, Kwiat, Gość, Anioł – Alicja Billewicz
Mysidworka, Śnieżynka, Księżniczka Szeherezada, Kwiat, Gość – Małgorzata Topolska
Mysidworka, Kwiat, Gość – Ewa Gandzel
Śnieżynka, Chinka, Kwiat, Gość – Paula Fundament
Śnieżynka, Księżniczka Szeherezada, Kwiat, Gość – Kinga Zuchmańska
Śnieżynka, Chinka – Julia Augustyniak

Orkiestra Krakowskiej Opery Kameralnej
Skrzypce I – Karolina Bartczyszyn / Marta Rychlik
Skrzypce II – Barbara Szpakiewicz
Altówka – Aldona Trybulec
Wiolonczela – Karolina Kalinowska
Kontrabas – Lesław Wydrzyński
Flet – Ewa Tupik
Klarnet – Andrzej Ruciński

Nakrycia głów: wykonanie – Ryszard Hodur

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ